social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اینفوگرافی

بيشتر

دوشنبه1401/10/5

10:19:2

398

خلاصه استاندارد ملی به شماره 4910 استاندارد ملی کولر آبی

خلاصه استاندارد ملی به شماره 4910
استاندارد ملی کولر آبی
هدف و دامنه کاربرد
هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های ساختاری ، الزامات عملکرد ، ایمنی و نشانه گذاری کولرهای
آبی )تبخیر ( مستقیم ثابت و قابل حمل تا ظرفیت ( 7000 cfm) 12000 m3/hr می باشد.
کولر آبي )تبخیري( ثابت
دستگاهی با طراحی نصب ثابت است که اوا را با تبخیر آب خنک میکند.
مقررات عملکردي
هوادهي
مقدارهوادهی کولر نباید بیش از % 10 از مقدار اعلام شده از طرف سازنده کمتر باشد.
بازده خنکي
بازده خنکی نباید بیش از % 5 از مقدار اعلام شده از طرف سازنده کمتر باشد.
توان مصرفی
توان مصرفی  برای کولرهای با توان )اعلام شده( کمتر از W 300 وات، نباید بیش از % 20 + از مقدار اعلام
شده آن تجاوز کند و برا کولرهای با توان اسمی بیش از W 300 وات نباید بیش از % 15 + یا  W60
)هرکدام که بزرگتر است( از مقدار اعلام شده آن فراتر رود.
ويژگي هاي تولید و ساخت
درصورتی که اجزا  مختلف نظیر بدنه، قاب مشبک، بادزن، یاتاقان، تشتک و سقف، پیچ ها و...از آلیاژهای مختلف ساخته شده باشند، نباید ارتبا گالوانیکی آن ها ایجاد خوردگی نماید و باید حفاظت های لازم برا جلوگیر از خوردگی به عمل آید.
در بدنه و سایر قطعات کولر نباید لبه های تیز یا دندانه دندانه وجود داشته باشد، به طوری که خطری برا استفاده کننده در استفاده عادی یا ئر حین سرویس و نگهداری توسط استفاده کننده ایجادکند.
مگر در موارد که برا عملکرد وسیله ضروری باشند. حداقل ضخامت ورق بدنه و سایر قطعات کولر باید مطابق با جدول شماره 1 باشد.


بدنۀ پلیمری: برای بدنۀ پلیمری ، سازنده باید خواصی نظیر مقاومت به شرایط جوی، پیر شدگی  ، ثبات رنگ در برابر نورخورشید، مقاومت به اشتعال پذیری گرمایی و غیره، را در دفترچه راهنما اعلام نماید. بدنه باید چنان طراحی شده باشد که در طی کارکرد عادی کولر، آب از آن چکیده، نشت و یا به طور ناگهانی به بیرون پرتاب نشود.
پروانه:  پروانه باید کاملا توازن استاتیکی و دینامیکی داشته باشد،  تا از ارتعاشات و استهلاک اجزای کولر کاسته شود.پره و حامل های پره ، باید به طور محکم در جای خود ثابت شده باشند به گونه ای که در طی کارکرد شل نشوند.
قاب مشبک : قاب مشبک باید از ماد غیرخورنده ساخته شود و به گونه ای طراحی گردد که آب را به هیچ وجه به بیرون هدایت نکرده و به راحتی قاب نصب باشد.
تشتک: توصیه میشود فاصله انتهایی شیر تخلیه در قسمت بیرونی کولر به نحوی باشد که در شرایط اضطراری  بتوان سرریز آب از کولر را به محل مناسب توسط شیلنگ هدایت کرد.
تسمه کولر باید سالم بوده و سطح آن پوسته پوسته نشده باشد، دارای  ترک های طولی و کناری  نبوده و بافت لایه ها و نخ های تقویت کننده آن از یکدیگر جدا نشده باشد و ابعاد آن یکسان و یکنواخت باشد.
 سیستم آب رسانی
برای خیس کردن واسطه تبخیر باید سیستم آبرسانی مناسبی فراهم شده باشد و یک جریان آب یکنواخت را بتواند از لابلای آن عبور دهد. طراحی آبرسان باید به گونه ای باشد که ذرات آب بر روی موتور،سایر ادوات برقی و داخل حلزونی پاشیده نشود و زاویه پاشش آن از حالت عمودی بیش از 15 درجه نباشد.
ناودانی باید به گونها طراحی شود که آب را به طور یکنواخت در سطح واسطه تبخیر پخش کرده و از آن سرریز هم نکند.
واسطه تبخیر می تواند از مواد سلولزی نظیر چوب و یا مواد دیگر ساخته شده باشد که در مقابل پوسیدگی مقاوم بوده و عاری از قارچ، کپک و یا باکتری باشد. توصیه می شود از پوشال ضد باکتری استفاده
شود. چنانچه جنس ناودانی فلزی باشد باید در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد. در ضمن سوراخ های تعبیه شده بر رو آن به گونه ای طراحی شود که در مجاورت آب های آهکی و رسوب املاح به راحتی و به سرعت مسدود نشود. در صورتی که ناودانی پلاستیکی باشد، پلاستیک مورد استفاده باید دارای استحکام و دوام باشد.
وسایل برقی کولر
در صورت نداشت لرزه گیر در قسمت زیرین پایه الکتروموتور )مح اتصا الکتروموتور به کولر( سازنده کولر باید تمهیداتی برا کاهش لرزش، ارتعاش در نظر بگیرد. استقرار الکتروموتور در داخل کولر باید به گونه ای باشد که پلاک مشخصات آن به راحتی قابل دیدن باشد.
الکتروپمپ آب : درجه حفاظت الکتروپمپ در برابر پاشش آب و  ورود ذرات ، سازنده کولر به نحوی الکتروپمپ را در برابر پاشش آب حفاظت نماید. میز ان آب دهی در ارتفاع مورد نظر باید طوری باشد که آب مورد نیاز برای خیس کردن کامل واسطه تبخیر کولر در حال  کار را تامین نماید.
به منظور نصب محکم الکتروپمپ آب به بدنه کولر علاوه بر خار نگهدارنده الکتروپمپ،برای جلوگیری  از واژگونی آن، لازم است تمهیدات تکمیلی مانند استفاده از پیچ یا تسمه نگهدارنده در نظر گرفته شود. الکتروپمپ آب باید دارای صافی این صافی باید قابل نصب، تعویض و تمیز کردن باشد.
نقشه مدار سیم کشی کولر باید به وضوح  و در محل  قاب رویت، نحوه اتصال  سیم ها را مشخص کند و در جا مناسب و به طور محکم در داخل کولر نصب گردد.
نشانه گذاري
هر دستگاه کولر باید دارای  یک پلاک شناسایی فلزی باشد که مشخصات کولر بر روی آن درج شود. این پلاک باید به طور محکم و در محل قابل رویت نصب شده و حاوی مطالب زیر باشد:
الف- نام و یا عحمت تجار سازنده؛
ب- مدل
پ-  هوادای )میزانهوادهی برحسب متر مکعب بر ساعت (cfm) ؛  
ت- بازده خنکی برحسب درصد؛
ث -مشخصات برقی )ولتاژ، بسامد، جریان و توان مصرفی در دور حداکثر(؛
ج- شماره سریال شناسایی و سال  تولید؛
چ- عبارت ساخت ایران؛
ح- نشانی کارخانه.
بسته بندي
اگر در بسته بند کولر از کارتن سلولزی استفاده شود، باید استحکام لازم مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره
1738 برآورد شود.
 
نسخه قابل چاپ