social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اینفوگرافی

بيشتر

يكشنبه1401/10/4

13:12:3

468

استاندارد ملی به شماره12156 استاندارد ملی به نام پکیج های گاز سوز گرمایشی مرکزی نوعC

استاندارد ملی به شماره12156
استاندارد ملی به نام پکیج های گاز سوز گرمایشی مرکزی نوعC
هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات و روشهاي آزمون مربوط به ساخت، ایمنی، مناسب بودن براي کاربرد مورد نظر، استفاده منطقی و همچنین طبقه بندي و نشانه گذاري پکیج هاي گرمایش مرکزي گازسوز که مجهز به مشعلهاي اتمسفریک، مشعلهاي اتمسفریک داراي فن یا مشعلهاي پیش مخلوط، است که از این به بعد در این استاندارد پکیج نامیده میشوند
 این استاندارد شامل پکیجهاي نوع C میباشد
پکیجهاي نوع C1 ،C3 ،C5 مشتمل بر کانالهاي تأمین هواي لازم براي احتراق و تخلیه محصولات احتراق و پایانه هاي آنها
 پکیجهاي نوع C2 و C4 مشتمل بر کانالهاي اتصال آنها ولی بدون لحاظ نمودن سیستم دودکش مشترك، این سیستم دودکش مشترك به صورت بخشی از ساختمان میباشد
. C6 بدون هر گونه کانال، این کانالها به صورت جداگانه تأیید و به بازار عرضه می شوند
پکیجهاي نوع C7 تا محلی که کلاهک تعدیل جریان تنوره/ ورودي هوا قرار دارند ولی بدون دودکش ثانوي
پکیجهاي نوع C8 همراه با کانالهاي اتصال ولی بدون احتساب دودکش ساختمان، این بخش به عنوان جزئی از ساختمان در نظر گرفته می شود.
نشانه گذاري و دستورالعملها
 نشانه گذاري پکیجدر صورتی که سازنده اعلام کرده باشد که پکیج مطابق این استاندارد آزمون شده است، پکیج باید با تمام الزامات مربوطه که در این استاندارد ذکر شده ، مطابقت داشته باشد
. مشخصات پلاك هر پکیج باید داراي یک پلاك مشخصات با دوام و پاك نشدنی باشد که در محل نصب و احتمالاً پس از برداشتن قسمتی از روکش پکیج قابل رویت بوده و از طرف دیگر این صفحه باید به طور محکم و با دوام نصب شده و حداقل اطلاعات زیر را در بر داشته باشد: - نام سازنده یا علامت تجاري او - شماره سریال - سال ساخت - مدل یا نام تجاري دستگاه
کشور یا کشورهاي مقصد مستقیم یا غیرمستقیم، مطابق EN شماره 23166 نام کشورها باید با حروف اختصاري زیر معرفی گردد.
اطریش AT یونان GR بلژیک BE ایرلند IE سویس CH ایسلند IS آلمان DE ایتالیا IT دانمارك DK لوگزامبورگ LU اسپانیا ES هلند NL فنلاند FI نروژ NO فرانسه FR پرتقال PT انگلستان GB سوئد SE
فشار گاز تغذیه پکیج بر حسب میلی بار، اگر چندین فشار عادي را بتوان براي یک گروه گاز به کار برد، این فشارها با نشان دادن مقدار عددي آنها بر حسب واحد «میلیبار» مشخص میشوند.
- نوع پکیج، نوع یا انواع پکیج باید مطابق مشخص شود.
 خروجی اسمی مفید یا، براي پکیجهاي مجهز به وسیله تنظیم توان ورودي ، حداکثر و حداقل خروجیهاي مفید بر حسب کیلووات، که با علامت P نشان داده میشود و به دنبال آن علامت مساوي، مقدار یا مقادیر عددي و واحد کیلووات (kW (نوشته میشود.
- توان ورودي اسمی یا، براي پکیجهاي مجهز به وسیله تنظیم توان ورودي ، توانهاي ورودي حداکثر و حداقل بر حسب کیلو وات (kW (که با علامت اختصاري "Q "نشان داده میشود و به دنبال آن علامت مساوي، مقدار یا مقادیر عددي و واحد "kW" نوشته میشود.
- حداکثر فشار آب که در آن فشار میتوان از پکیج استفاده کرد، بر حسب بار که با علامت اختصاري "PMS "نشان داده میشود و به دنبال این فشار علامت مساوي، مقدار عددي و واحد «بار» نوشته میشود.
 - تغذیه برق،
1وضعیت آن با علامت «~» یا «=» نشان داده میشود
2.ولتاژ اسمی جریان برق تغذیه شده بر حسب ولت که با مقدار عددي نشان داده میشود و به دنبال آن علامت واحد "V "نوشته میشود
. 3 توان مصرفی برق بر حسب وات که با مقدار عددي نشان داده میشود و به دنبال آن واحد "W "نوشته میشود.
 - اینکه پکیج منحصراً به منظور سیستم گرمایش مرکزي با منبع انبساط باز به کار میرود
 اینکه پکیج منحصراً براي نصب به سیستم گاز با کنتور مجهز به گاورنر میباشد
اجزاء تشکیل دهنده پکیج
تأمین گاز- تأمین هوا و تخلیه محصولات احتراق- وسایل تنظیم، کنترل و ایمنی- عملکرد پکیج- رده بندی پکیج ها-
بسته بندي
بسته بندي باید علاوه بر اطلاعاتی درباره رده (یا ردهها)، نوع پکیج و اطلاعاتی که بر روي پلاك مشخصات اضافی داده شده است همچنین هشدارهاي روي پکیج و بسته بندي آن بر روي یک یا دو برچسب باید لااقل هشدارهاي زیر نوشته شده باشد، به طوري که این هشدارها قابل دیدن و قابل خواندن براي مصرف کننده باشد.
- قبل از نصب پکیج، دستورالعملهاي فنی را بخوانید.
- قبل از روشن کردن پکیج، دستورالعملهاي استفاده کننده را بخوانید.
- براي پکیج هایی که مختص فضاهاي مسکونی هستند ، باید روي رویه آنها به وضوح اشاره شود که آنها براي نصب در فضاي مسکونی طراحی شده اند.
 دستورالعملها
دستورالعملهاي فنی
همراه هر پکیج باید دستورالعملهاي فنی براي استفاده نصاب وجود داشته باشد.
اطلاعات داده شده در پلاك مشخصات، باستثناي شماره سریال و سال ساخت (
براي نصب و تنظیم مسیر گاز
براي نصب روي مسیر گرمایش مرکزي
براي نصب مسیر احتراق
دستورالعملهاي استفاده کننده
هر پکیج باید همراه با دستورالعملی باشد که براي استفاده کننده در نظر گرفته شده است. این دستورالعملها باید حاوي اطلاعات ضروري در مورد استفاده و نگهداري پکیج بوده و علاوه بر آن باید شامل لااقل موارد زیر باشد: - تأکید کند که نصب پکیج، تبدیل و تنظیم آن باید توسط نصاب مجرب انجام شود. - اقدامات لازم براي به کار انداختن، قطع گاز و خاموش کردن پکیج شرح داده شود. - براي پکیجهایی که با دست روشن میشوند (غیر خودکار)، شرح احتیاطهایی که قبل از اقدام به روشن کردن پکیج باید رعایت گردد، داده شود. - مشخص شود که باید به اخطارها توجه کرده و از آنها پیروي گردد. - اقداماتی که ضمن راهاندازي و کار کردن معمولی پکیج باید انجام گردد، شرح داده شود از قبیل تمیز کاري و نگهداري هر روزه پکیج. - هر گونه اقدام احتیاطی که براي جلوگیري از یخزدگی باید به عمل آید، شرح داده شود. - اخطار در مقابل به کارگیري غلط - شدیداً اخطار شود که از دستکاري وسایل و قطعات مهر و موم شده باید خودداري شود. - تأکید شود که پکیج باید به صورت دورهاي توسط فردي ماهر و حرفهاي مورد بازدید و تعمیرات قرار گیرد. - در صورت لزوم باید توجه مصرف کننده به این نکته جلب شود که چنانچه در تماس مستقیم پنجرة بازدید داخل پکیج یا اطراف آن قرار گیرد ممکن است دچار سوختگی شود. - در مورد پکیجهاي نوع C7 نباید از فضاي زیر سقف (بالکن) این پکیجها به عنوان فضاي مسکونی استفاده شود.


















 
نسخه قابل چاپ